mandag 30. mai 2011

Dødens sirkel


I helgen har jeg lest ut krimboken "Dødens sirkel". Boka er skrevet av Chris Tvedt og fikk Rivertonprisen i 2010. Jeg kan ikke påstå at jeg har lest mye fra krimgenren den siste tiden, men etterat jeg etter å ha lest "Dødens sirkel", har jeg tenkt å lete etter flere "godbiter" på krimhylla. Boka var spennende fra begynnelse til slutt, og hadde flere overraskelser underveis.

Boka handler om forsvarsadvokaten Mikael Brenne, som er en av landets mest profilerte forsvarsadvokater. Han har fått i oppdrag å forsvare "Grekeren" en profesjonell forbryter som er innblandet i mye snusk. Under rettssaken får Brenne selv problemer, og plutselig er det han som er i politiets søkelys. For å komme bort fra egne problemer, påtar Brenne seg en jobb med å hjelpe en ung gutt som for mange år siden ble dømt for drap på 2 jenter. Gutten ønsker å bli renvasket. Brenne drar til Vestøy for å undersøke saken nærmere, og blir der kjent med tragedien som fremdeles preger det lille øysamfunnet.

Bergens Tidende skrev om boka: "...en skikkelig høydare [...]. Nå puster han Staalesen, Nesbø og andre favoritter i nakken.!

Jeg vil anbefale boka!